Dag 11 tot dag 15 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 11 tot dag 15 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 11 tot dag 15

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

17 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

ervolg dag 11 (13juli)

Nadat we om 5 uur waren aangekomen in onze hotel hebben wij gelijk onze kamer bekeken. We sliepen in een kamer met 4 andere mensen, die uit Engeland, Luxemburg en Nederland kwamen. We hebben daarna even snel wat gegeten en zijn daarna richting het centrum gelopen van Hoi An. Hoi An is een heel leuk plaatsje en er is ook veel te doen.Over zijn wel barretjes en veel eet tentjes, verder zijn hier heel veel toeristen en backpackers.Op de heenweg kwamen na 10 meter van ons een restaurant tegen met een bordje van fresh beer 3000 dong ( 10 euro cent), dus dat konden we even niet laten schieten.Na 1 biertje dan toch doorgelopen en een heel mooi restaurantje opgezocht. We bestelden een 7 gangen menu voor 5 euro en hadden uitzicht over een kanaaltje die door het plaatsje liep. Na het eten werden we al snel aangesproken door proppers die ons naar hun bar wilden leiden. Je kreeg dan een gratis drankje en had je gratis vervoer op de scooter. We moesten dan met ons vieren op een scooter inclusief bestuurder.Helaas paste dit niet echt goed dus werd Jordy wat later gebracht.We gingen van barretje naar barretje en hebben uiteindelijk nog de WK finale gekeken bij ons hotel. We sliepen rond 6 en rond half 9 waren we alweer aan het douchen en aan het klaarmaken voor ons ontbijt.

Dag 12 ( 14 juli )

Na het ontbijt besloten we om een fiets te huren ( 70 eurocent) om daarmee de omgeving te verkennen. De eerste stop op de route was een shop waar je kleding kan laten maken. We horen van iedereen dat je goed een pak kunt laten maken in Hoi An en via via hadden we een goed adres gekregen.Toen we eenmal binnen waren en mochten gaan zitten kregen we allemaal apart een persoon die je hielp. Ze spraken goed engels en het was dus ook makkelijk om te communiceren. We kregen allemaal een boek waar van alles in stond wat je kon laten maken. Van schoenen tot aan winterjassen tot aan pakkenen overhemden etc, Jordy wilde wel graag een pak en Nick en Michiel wilden graag een paar overhemden hebben. Na lang twijfelen over de kleur waren we er allemaal redelijk uit, Jordy had een mooie kleur uigekozen en Nick en Michiel hadden allebei 5 overhemden. Nadat Jordy de stof zag van de overhemden was hij ook verkocht. '' oooo dan neem ik ook nog wel 3 overhemden" zei Jordy, ( Nick en Michiel ) "dan nemen wij ook maar een pak en nog een extra overhemd". Nadat we alle stof hadden uitgezocht werden we per persoon opgemeten en werd alles genoteerd. Ik ( Jordy) betaalde 113 euro voor een pak op maat en 3 overhemden. Nadat we betaald hadden zeiden ze dat we over 7 uur al terug konden komen om hem te passen, en dat we de volgende dag hem konden laten opsturen of meenemen.

Na het maken van de kleding hebben we een mooie fietstocht gemaakt en kwamen we uit op en heel mooi strandje waar we lekker hebben gezwommen. We hebben ongeveer 16km gefietst en we kwamen langs hele mooie plekjes en strandjes. Wat me ook opviel is dat er heel veel resorts hier zijn,'' misschien nog wat voor ons later in de vakantie''. Het mee gaan in het verkeer gaat ons steeds beter af en we kijken ook niet meer echt op als iemand aldoor op zijn toeter drukt. Stoplichten hebben ze wel hier, maar eigenlijk rijdt iedereen gewoon door rood heen, dus deden wij dat ook maar. Om half 5 kwamen we terug in ons hotel en hebben we in het zwembad gezwommen met een koud biertje in onze handen. We hadden die avond afgesproken met de engelse jongen om wat te gaan eten. Wat grappig was dat hij een paar Nederlandse woorden kenden waaronder "spetterpoep'' wat wij wel heel grappig vonden. Hij was 29 jaar en hij reisde 5 weken rond door Vietnam en Cambodja. We gingen naar een restaurant waar ze alleen eten hadden uit de keuken van India. Nick zei dat het misschien wel het lekkerste eten was tot nu toe. Jordy had een beetje moeite met zijn eten, omdat hij erge buikpijn had. Na het eten wilden we wel weer ergens wat drinken en daarna op stap.Na lang nadenken besloot Jordy ook maar om mee te gaan. We gingen ergens zitten waar ze goede muziek hadden en waar veel mensen waren. Er werd ons ook aangeboden om ergens anders wat te drinken, je betaalde dan 2 euro en dan kon je drinken wat je wilde. We besloten echter om dat niet te doen ( verstandige jongens ). We waren ergens tussen  4 en6 uur weer terug,dus aan de tijd te zien was het erg gezellig.

Dag 13 ( 15 Juli)

Nadat we allemaal wakker werden waren we helaas al te laat voor het ontbijt wat tot 10 uur duurde. We hadden allemaal wat moeite met opstaan en we voelden ons ook niet helemaal topfit. Om 11 uur moesten we ons pak voor de laatste keer passen, maar we waren daar bijna een uur te laat. Alles zag er heel goed uit en alles paste perfect. We hebben van alles ( 3 pakken en 15 overhemden en een stopdas) een pakketje gemaakt wat binnen 4 week in Nederland moet zijn. We hebben daarna nog even ontbeten in Hoi An en daarna is Jordy terug gegaan naar het hotel om bezig te gaan met het verslag. Nick en Michiel gingen nog even wat wandelen.

Om 5 uur in de middag moesten opgehaald worden. Het kleine busje was een uur te laat. De kleine bus bracht ons naar een plek waar de grote bus kwam. We hebben hier nog 2 uur moeten wachten tot uiteindelijk de slaapbus eraan kwam.

Na een lange maar ook rustige reis kwamen we om 8 uur in de ochtend de volgende dag aan in Nha Trang waar we 1 nacht zullen slapen.

Dag 14 ( 16 juli )

Nadat we onze bagage hadden gedropt gingen we naar een tourbureautje om te kijken of er wat leuke dingen te doen waren. We wisten al van te voren dat je er goed kon snorkellen en dat er een mooi waterpark was. Na even overleg hadden we besloten dat we de eerste dag naar het waterpark gingen en de tweede dag op snorkeltour.

We pakte rond half 10 de taxi richting de haven van Nha Trang om via daar met de kabelbaan te gaan richting het eiland waar het water park was. Ja echt, er ging een kabelbaan over de zee heen richting een eiland waar van alles te doen was. Je had daar een groot waterpark maar ook een groot aquarium en ook atractie park en een roddelbaan. Voor het atractie eiland wat Vinpearl heette betaalde je ongeveer 20 euro en het was tot 10 uur in de avond open.

In de kabelbaan zaten we met 8 man waaronder een paar Russen. Nou denk je Russen ? Ja, Russen, eigenlijk bestaat het plaatsje alleen uit vietnamesen en Russen. Alles staat in het Vietnamees, Engels en Russische. Eenmal aangekomen zijn we even wat gaan eten, want het was alweer een tijdje geleden dat we gegeten hadden. We zijn als eerste naar het waterpark geweest waar vele glijbanen waren. Onze favoriete glijbaan was de glijbaan met een trechter waar je inviel. Het waterpark lag aan het strand dus daar hebben we ook nog even heerlijk gezwommen. Tegen half 4 gingen we uit het waterpark en moesten we even wachten voor de dolfijnenshow die om 5 uur begon. Na een tijdje gingen we in de rij staan met veel opdringende vietnamesen. We hadden mooie plekjes en we hadden ook mooi uitzicht. De dolfijnenshow was namelijk in de zee en je had uitzicht op Nha Trang en de bergen en de zee. Het was een schitterende show en het is geweldig om te zien wat ze die beesten allemaal kunnen leren.

De show was tegen 6 uur afgelopen en we besloten om nog even te roddelen. Na een half uur in de rij gestaan te hebben gingen we alledrie in een apart karetje naar boven. Het was aardig donker en alles was super mooi verlicht en je had ook mooi uitzicht. Na een paar minuten waren we weer beneden, maar het was de moeite wel waard. Het plan was om daarna tegen 7 uur met de gondel terug te gaan naar Nha Trang, zodat we nog even rustig wat konden eten. Toen we aankwamen stond er helaas ongeveer een rij van 600 mensen. ( 200 meter lang ). Misschien moeten we nog maar wat atracties uitproberen zeiden we tegen elkaar. Na 2 keer de achtbaan, 1 keer de zweefmolen en 1 keer een ding dat aardig over de kop ging, was de rij nog steeds veel te lang. We besloten om naar de gamehal te gaan waar je alles gratis kon spelen. Zo heeft Nick aan zijn eerste paardrij wedstrijd mee gedaan en hebben we allemaal de stier overleefd die aardig te keer ging.

Tegen 9 uur besloten we toch maar in de lange rij te gaan staan. En gelukkig viel het mee, we waren er zo door en zo kwamen we om half 10 terug in ons hostel. Na een snelle douch zijn we naar het restaurantje tegen over ons gegaan. Wat nog grappig was was dat Nick aan de kant moest voor een scooter en zo het voetpad opliep. Helaas voor Nick lagen daar allemaal cementzakken opgestapeld waar Nick sierlijk over struikelde. Bij het restaurantje hebben we verder heerlijk gegeten, naja eigenlijk doen we dat altijd wel hier. Jordy had een cocusnoot met allemaal kip vulling en groenten, Nick had een vis stoofpotje en Michiel had kip curry. Na het eten zijn er maar tegen half 12 op bed gegaan, want we waren allemaal helemaal kapot.

Dag 15 ( 17 juli )

Nadat we allemaal heerlijk geslapen hadden en we lekker hadden ontbeten, werden we om kwart over 9 opgehaald voor onze snorkeltoch door een busje. Het busje reed ons naar de haven waar vandaar het bootje vertrok. We hadden een snorkeltocht gereseveerd waarbij we naar 3 verschillende plekken gingen en waarbij eten bij in zat.

Na 45 minuten lang varen kwamen we aan bij onze eerste stop. Dit was een eilandje met er omheen heel veel koraal.
we hebben hier echt heerlijk gesnorkeld en hebben genoten van de honderde vissen. Echt de mooiste vissen zwommen voorbij en ook in alle kleuren en maten. Onze tweede stop was er snel achteraan en daar vonden we ongeveer het zelfde. Jordy en Nick waren vooral ook blij dat de zon niet echt scheen want die hadden aardig last van een verbrandde rug. Na de tweede stop kregen we een heerlijk lunch voorgeschotteld. Er stonden denk ik wel 60 bordjes met eten op tafel, terwijl we maar met 26 mensen aan boord zaten.

Tijdens de laatste stop hebben we nog 1 keer genoten van de prachtige vissen.
We kwamen om half 4 uur weer aan in de haven. Daar stond een busje klaar die ons naar het station bracht en waarvandaan we met de bus richting Dalat gingen. Het was een bustocht door prachtige bergen en duurde ongeveer 4 en half uur. In Dalat zullen we 1 nacht blijven en hier gaan we waarschijnlijk survivallen in de jungle

• 17 Juli 2014 - 14:14

Opa En Oma Nijp:

Wat beleven jullie veel ,schitterend om die verhalen te lezen.zo genieten wij met jullie mee.