Dag 21 t/m 26 - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 21 t/m 26 - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 21 t/m 26

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

29 Juli 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

De verslagen per dag zijn iets kortere dan hiervoor, dit komt mede doordat we weinig tijd hebben om ze goed te schijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om onze verhalen te lezen. Hier zijn de eerste verhalen uit Cambodja .

Dag 21 ( 23 juli )

Vandaag om 6 uur gewekt en we hadden eigenlijk niet heel veel moeite met opstaan, ook al lagen we best lekker. Na een kort ontbijt zijn we op een andere boot gestapt die ons later die dag naar de grens zou brengen. Eerst gingen we nog naar een vissers farm, hier zwommen in een kleine ruimte wel 80000 visjes. Tijdens het voeren zwommen ze allemaal over elkaar heen en kwam er een hoop gespetter vandaan. Na korte stop hier hebben we nog ergens anders een stop gehad. Daarna eindelijk op de snel boot richting Cambodja.

Het was een lange maar een mooie reis door de mekong delta. Vlak voor de grens moesten we stoppen om al onze gegevens in te vullen. Je betaalde 25 dollar om het land binnen te komen. Ik en Nick waren onze pasfoto vergeten op de boot, dit was geen probleem in dit land. Betaalde je gewoon een euro meer, toch maar onze foto's opgehaald. Aangekomen in de stad werden per tuk tuk naar een hostel gebracht waar meer backpackers werden afgezet.

Toen we binnen waren zagen we al meerdere mensen aan de wiet zitten. We kregen ook al gelijk te horen dat er redelijk veel drugs word gebruik hier in Phnom Penh. We waren redelijk laat in Phnom Penh en besloten om wat te gaan eten ergens met een vriend van Nick die hier 3 maand werkt. Hij wist de goeide plekken te vinden en wist waar we goed konden eten. We hebben er echt heerlijk gegeten, ik at chicken madras met rijst en patat voor 4 dollar. Na het eten zijn we naar zijn hostel gegaan en hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we op stap geweest. Weer toevallig kwamen er alle mensen tegen van de boottour diezelfde dag. We waren in een discotheek/bar waar veel backpackers waren. Het was super gezellig en stappen in Phnom Penh is ook zeker een aanrader.

Dag 22 ( 24 juli ) Phnom Penh (2)

Vandaag zijn we rond 11 uur ontwaakt uit onze slaap. We hadden lichtelijke opstart problemen, maar het ging allemaal goed. Na een kort ontbijt zijn we naar een hostel gegaan om de bus en de boot te boeken richting Koh Rong. Koh Rong is een eiland onderin Cambodja waar ook veel backpackers heem gaan. Beetje het paradijs aan het water van Cambodja. Eenmal in het hostel besloten we om diezelfde nacht nog de nachtbus te pakken die kant op. We vonden het allemaal een goed plan, maar dachten eigenlijk ook niet echt na. We hadden namelijk onze spullen nog op onze kamer staan en het was al 1 uur. We dachten dat een late checkout wel kon, maar we moesten echt de hele nacht betalen anders kregen we onze paspoorten niet terug. Na wat woordenwisseling over en weer besloten om maar toe te geven en het te betalen.

Die middag maakten we een rondtrip door de stad, het begon bij de wereld beroemde killing fields. Op het moment dat ik dit schrijf krijg ik gewoon weer kippenvel. De killing fields vlak bij de stad is een plek waar 20000 mensen zijn vermoord, omdat ze leraar waren of mensen die een goede baan hadden of hoog begaafd waren. Je kreeg hier een rondleiding per koptelefoon en gelukkig was er ook 1 in de nederlandse taal. We hebben verschrikkelijke verhalen gehoord en er werd veel verteld over de massa graven. Wanneer je nu nog over het terrein liep vond je nog wel kleding, botten en tanden van de mensen die zijn vermoord. Waar we echt allemaal kippenvel van kregen was de beroemde boom waar de kinderen tegen aan geslagen werden en werden gedood voor de ogen van de ouders. We hadden de killing fields met een koude rilling verlaten.

Na de killing fields werden we weer wat vrolijker door onze tuk tuk chauffeur die leuke muziek opzette van shakira. We hebben heel snel een groot deel van destad gezien en het was toch wel een mooiere stad dan we de dag ervoor dachten. We hadden die avond afgesproken met een groepje die we van eerder kenden. We hebben wederom heerlijk gegeten en de groep trok steeds meer naar elkaar toe. Onder het eten kwam er een vrouwtje met armbanden naar onze tafel. 1 iemand van de groep wilde wel 2, 2 armbanden waren 1 dollar. Uiteindelijk hebben we met 8 mensen alles (100 stuks ong) van haar gekocht voor 15 dollar. Na het eten nog even bij het hotel gezeten en genoten van de 3 liter bier tower. Tegen 1 uur werden we opgehaald, want onze bus ging om half 2 richting het zuiden van Cambodja. Tenminste dat zeiden ze, on 4 uur zaten we eindelijk in de bus en waren we om half 8 in Shinoukville. In Shinoukville hebben we wat gegeten, want om 11 uur ging onze boot richting het prachtige koh Rong. Ik kon helaas niet echt genieten van het eten, want ik voelde al 2 dagen niet echt lekker.

Dag 23 ( 25 juli) Koh rong 1

Na 45 minuten op de fast boot kwamen we eindelijk op de plek waar iedereen het over had. En onze eerste indruk was ook wauw. Na een korte instructie over het eiland zijn we naar onze bungalow op het stand gelopen. We hadden besloten om een bungalow met 5 personen te nemen zodat 2 amerikanen die we hebben leren kennen ook bij ons in zaten. De 2 andere waren een meisje en een jongen, we konden al gelijk goed met hun opschieten, ook al waren hun wat ouder dan ons. De precieze leefdtijd wilden ze niet zeggen. Dan zeiden ze, we zijn nog steeds jong. Onze bungalow zag er prima uit, ook al leefde je redelijk primitief. Geen wc papier, maar dat heb je bijna nergens hier. Verder koud water om even snel te douchen en een wc wat niet goed doortrekt. Maar de locatie maakte dat allemaal goed. We hebben de hele middag gezwommen en gewandeld en hebben een beetje het eiland verkend. Wij hadden een bungalow die eigenlijk gewoon op het strand stond je en je kun dus met je ogen dicht naar de zee lopen. Tegen 8 uur gingen we op het strand wat drinken en praten. Het was erg gezellig en Nick en Michiel hebben nog gezwommen daar in het donker. Na het zwemmen nog wat gegeten en dan toch maar op tijd naar de bungalow terug ( 1 uur ).

Dag 24 ( 26 juli ) Koh Rong 2

Nadat we allemaal heerlijk gehadden geslapen moesten we helaas al om 9 uur uitchecken, want het zat verder vol geboekt. We moesten dus opzoek naar een nieuwe bungalow ergens anders. Binnen 10 minuten hadden we een mooie bungalow, nu iets hoger met moog uitzicht. Wij sliepen in 1 bungalow met 1 jongen en een bungalow naast ons sliepen nog andere van de groep. We hebben even heerlijk ontbeten en gezwommen. Op het einland had je trouwens de lekkerste shakes ever. Je kon alles fruit kiezen die je wilde en de vrouw die daar werkte maakte er een shake van. We aten er soms wel 3 per dag. In de middag besloten we om met de groep richting long beach te lopen door de jungel. Long beach is een strand waarvan ze zeiden dat het in de top 10 van de wereld staat. Het was een tocht van 45 minuten dwars door dr jungel. Mooi om te zien, maar soms ook wel zwaar met alle klims en afdalingen. Eenmal aangekomen zeiden we allemaal het zelfde, waaaaaaaauuuww. Helemaal blauw water, witte stranden, jungel en veel groen, alles was aanwezig. We hebben er een heerlijke relax middag van gemaakt, even in de hangmat en even in de zee. Ook nog even balletje getrapt en met de frisbie gegooid. Na een tijdje zagen we dat de lucht aardig donker werd en dat we maar terug moesten gaan. We gingen dit keer niet terug lopen, maar met de boottaxi. Ook weer een nieuwe ervaring, en helemaal toen de golven wat serieuzer werden. Gelukkig bleef alles droog onderweg en ging de bui pas los toen we op het vaste land waren. We zijn daarna de bungalow gegaan en ik ben toen om 6 uur in slaap gevallen. Helaas voelde ik me weer niet lekker. Michiel, Nick en de rest van de groep bleven nog even op het strand wat drinken en eten. Ook hadden ze afgesproken dat ze in de nacht op zoek gingen naar de plankton op het eiland. Wanneer je in de nacht zwemt lichten deze vissen allemaal groen op en het moet heel vet geweest zijn.

Dag 25 (27 juli) Koh Rong 3

Doordat ik al zo vroeg sliep, werd ik ook vroeg wakker. Ik ben om kwart over 7 uit bed gegaan en heb een frisse duik in de zee genomen. Iedere keer in dr ochtend voelde ik me lekker en in de avond kreeg ik koorst en voelde ik me ziek. Na de frisse duik weer een lekker shake gehaald en gewacht tot de rest beneden op het strand was. Rond 10 uur was de hele groep beneden ( 7 mensen ). We besloten om 1 uur smiddags een boot trip te doen met snorkelen en bbq en drinken er bij in. We betaalden daarvoor 10 dollar pp. We kwamen met 12 mensen op een klein maar gezellig bootje en er was genoeg whisky aanwezig. Er waren veel jongens uit Australië en uit Amerika. We gingen snorkelen bij een eilandje, wat helaas moet zo mooi was als bij Nha Trang, maar dit kwam ook door de helderheid van het water.

Na het snorkelen zijn we naar een heel mooi strandje gevaren. Voor dat strandje gingen we onze eigen vis vangen op de boot. Ik had er 2 gevangen, maar Nick had minder geluk en Michiel vond het zielig om te doen. De man die werkte op de boot hield de ene vis na de andere vis binnen en we hebben geen idee hoe die het deed. Het vis gingen we bakken op het strandje wat voor ons lag. Het was weer echt een paradijs strandje en er was echt niemand daar. Alleen Nick ging voor de vis die we zelf gevangen hadden. Michiel en ik hielden het maar bij rijst en brood. We zouden hier tot half 7 blijven, maar na dat de lucht zwart werd moesten we toch een beetje haast maken. We waren niet eens allemaal terug op het bootje en het begon wl te gieten. Het zag er best wel cool uit zoveel regen en dat wij gewoon in onze zwembroek erbij stonden. Nadat iedereen op de boot zat begon het even nog harder te regenen, maar daarna stopte het snel en konden we terug naar het haventje van Koh Rong. Na de boottocht hebben we ons even opgefrist en zijn daarna met de hele groep voor het laatst gaan eten. Dit keer bij een italiaan met heerlijke pasta's, ik dacht gelijk dat ik me beter viel, maar na het eten werd ik toch weer ziekerig. De rest bleef wel allemaal en hebben nog veel gepraat en lol gehad. Nick en Michiel hebben de hele groep nu meegenomen om plankton te bespotten en dit was wederom geslaagd. Rond 11 ben ik ook naar beneden gegaan, omdat ik me weer wat beter voelde. We hebben heerlijk op strandstoelen wat gedronken tot half 5 ij de ochtend en Michiel heeft zelfs de zonsopgang gezien op Koh Rong. Helaas maar waar moesten we de volgende dag wel om 9 uitchecken, want we gingen Koh Rong verlaten.

Dag 26 ( 28 juli ) Koh Rong 4

Doordat we allemaal zo weinig slaap hadden gehad waren we allemaal aardig moe deze dag. We zouden ook om 12 uur de ferry terug nemen naar het vaste land, maar besloten toch nog maar 4 uur langer te blijven. We moesten helaas weg, want onze bus richting Battambang vertrok om half 8 in de avond. Eerst konden we nog bijna een volle dag genieten van het weer en de stranden en de shakes. Ik en Michiel hebben onze tijd vooral op lounge bedden doorgebracht. Terwijl Nick liever in de zee lag. Tegen 4 uur maakten we ons klaar en moesten we afscheid nemen tegen dit prachtige eiland.

Rond 5 uur vertrok onze ferry richting shiknoukville waarvandaan onze bus vertrok. Doordat er weinig plek was moesten we voorop de boot zitten en kregen we soms hier en daar een golf over ons heen. Gelukkig kwamen we precies op tijd aan en zaten we optijd in onze bus richting Batdambang ( midden Cambodja). Deze bus rit deed er 13 uur over en we kwamen aan rond half 8. Doordat we aardig moe waren en dus veel sliepen hebben we niet veel meegekregen van de bus rit

• 30 Juli 2014 - 10:55

Opa En Oma Nijp:

genieten volop van jullie reisverslagen. fantastisch wat jullie allemaal beleven. wel een
    beetje om jezelf denken. maar de controle is bija onderweg dus wordt het weer in het
    gareel lopen. heeft michiel nog niets aan de haak geslagen? hoe gaat het met jordy ?
    en heeft nick nog last van de muggesteken.?
    geniet nog maar volop de komende dagen. groetjes

• 30 Juli 2014 - 20:15

Ger Vos:

Prachtige reis en mooie reisverslagen. Wel weer heel thuiskomen!!
    Ger

• 30 Juli 2014 - 20:16

Ger Vos:

Prachtige reis en mooie reisverslagen. Wel weer heel thuiskomen!!
    Ger