Dag 9 10 en 11 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 9 10 en 11 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 9 10 en 11

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

13 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Hier een verslag van dag 9 en 10. We zitten inmiddels in een backpackers hostel in Hoi An

Dag 9 ( 11juni )

Na een lange en ook vermoeide busreis van Sapa naar Hanoi hebben we tot half 9 in het hotel gezeten. Toen er aankwamen kwam er iemand naar ons toe die vroeg waar we vandaag kwamen en wat onze planning was. We zeiden dat we via Ninh Binh naar Hue wilden reizen. Hij zei dat hij een tour had en dat we mee konden en dat hij een nachtbus kon regelen van Hue naar Hoi an ( onze bestemming daarna ). Hij had een nachtbus voor ons, maar die was plotseling een uur voor de tour vol. Dus zitten we vast na de tour in Ninh Binh, want en de trein en de bussen zijn allemaal vol richting Hue. Na lang onderhandelen hadden we uiteindelijk nog steeds te veel betaald.

Na een bus reis van 2 en half uur kwamen we aan in Ninh Binh. Daar moesten er nog wat mensen uit, want onze bus bestond uit mensen die op tour wilden en uit mensen die alleen naar Ninh Binh wilden. We reden daarna verder naar een tempel, waar we een rondleiding kregen en we een half uur de tijd hadden om rond te kijken. Daarna kregen we op een andere plek lunch. Dit beviel ons erg goed, omdat we bijna niks gegeten hadden die dag en de dag ervoor.

Na de lunch reden we richting de tam cuc rivier. De tam cuc rivier is een riviertje midden door de bergen. Ze noemen het ook wel halongbay op het land. We gingen per 2 personen in een roerboodje en gingen zo ander half uur roeren. We kwamen door meerdere grotten waar vele vleermuizen in zaten. Na een tijdje hadden we door dat het vrouwtje het wat moeilijker kreeg met roeren. Jordy en Michiel besloten samen om mee te roeien, ook Nick roeide zich stevig in het zweet. Het was een indrukwekkende tocht.

Eenmal weer terug gekomen in het plaatsje Tam Cuc, waren wij nog steeds opzoek naar een bus of trein om daarmee in de avond te vertrekken richting Hue. Nadat meerdere mensen voor ons hebben gebeld, kregen we te horen dat en de trein en de bus vol zat.

Er was iemand die zei dat hij nog 1 ding ging proberen. Hij wilde een bus aanhouden die richting Hue ging. Deze was wel wat duurder, maar daardoor lagen we nog wel steeds op schema. De bus kwam aan het we moesten allemaal erg snel erin en konden onze bagage niet in het bagageruim doen. In dus bus zaten alleen maar vietnamesen en we voelden ons best alleen zo, maar gelukkig duurde de bus maar 11 uur lang. Er was een 4 persoons bed helemaal bovenin en achteraan. We hebben ons de eerste 2 uur vermaakt met monopolie op de iPad van Nick. Daarna vielen al snel onze ogen dicht, ook al was het nog maar 8 uur in de avond. De bus reedt wederom weer hard en er zaten veel gaten in de weg. Bij elke auto, bus of scooter die moesten worden ingehaald moest er flink getoeterd worden. We sliepen in het begin aldoor een beetje en schroken daarna weer wakker ban het harde remmen of de hobbels. We vlogen bij 1 hobbel met zn 3en in de lucht met tas en al. Tegen 12 uur vielen we alle 3 lekker in slaap en werden we rond 5 uur wakker, wanneer we bijna in Hue waren. Vanaf daar pakte we de taxi en zijn we aangekomen in een backpackers hostel in Hue. Erg gezellig en backpackers van over de hele wereld.

Dag 10 vervolg (12 juli )

Nadat we de hele nacht in de bus gezeten, kwamen we nog redelijk fris aan. We hebben tot 9 uur in het hostel gezeten en besloten toen Hue te bezoeken. We moesten wat een halen, treintickets en gewoon dingen bezoeken. In het begin kwamen er op een super grote markt, waar ze eigenlijk alles verkochten. Van vlees tot aan kleding en van fruit tot sieraden. We hebben hier even rondgelopen en hadden toen besloten om naar de verboden stad te gaan. In de verboden stad staan verschillende tempels van vroeger en is nu een grote trekpleister voor de toeristen. Voor 5 euro pp konden we naar binnen, het zag er allemaal super mooi en indrukwekkend uit. Helaas was het wel zo warm (35 graden ) om 11 uur dat we moeite hadden met lang lopen en dat we daardoor ook niet alles hadden gezien. We zijn daar tot 1 uur gebleven en daarna maakte we een wandeling richting het treinstation.

Vlak voordat we bij het station waren kwam er een man met zijn vrouw en kind op een scooter langs. Deze man stopte midden op de grote weg om wat aan ons te vragen. Where are you from ? What food do you like ? What are your names ? We zeiden we komen uit Holland en wij reizen nu door Vietnam 3 week. We houden wel van het Vietnamese voedsel zeiden we. Hij zei dat hij Engels leraar was en dat hij nu ook vakantie had en dat hij graag met ons wilde eten en praten. We besloten om met hem te gaan eten, want we wilden echt zoiets in Vietnam meemaken. Hij bestelde allemaal geiten vlees en ander eten  wat ons zeer goed smaakte. Ook had hij een doos vol met bier erbij gepakt. Om de zoveel tijd moesten we proosten en dan ons glas opdrinken. We hadden super veel lol met elkaar en hij vroeg of we nog op een boottocht wilden, want het was immers nog maar 2 uur.

We vonden dit wel leuk en besloten om dat te doen. We dachten dat we op een georaniseerde tour kwamen, maar hij had een boot waar 100 man op konden en wij zaten er met ons vieren op. We hebben ongeveer 3 tot 4 uur op de boot gezeten, heerlijk varen, drinken, dansen, en veel karaoke doen haha. Hij heeft ons wel 100 keer gevraagd "are you happy ? ", en wij zeiden iedere keer "yes we are". Tot dat we de prijs van het eten en de boot te horen kregen. We moesten 100 euro totaal betalen maar we hadden maar 50 bij ons. Hij werd iets minder vrolijk, omdat we veel te weinig hadden. Hij zette ons af bij een hotel en daar moesten wij eruit. We betaalden wat wij hadden en verlieten de boot. We vonden het allemaal wel erg sneu als het echt zo duur was geweest en we wilden ook best betalen.

We kwamen daarna weer aan bij ons hostel en dronken nog wat en hebben nog beerpong gespeeld met wat andere backpackers. We hadden allemaal ons oranje shirtje weer aan want die avond speelde Nederland tegen Brazilië voor de troostfinale. Jordy was zo moe en ging om half 11 naar bed, Nick volgde ook om 11 uur en Michiel kwam na de eerste goal van Nederland terug. We zijn allemaal gaan slapen en hebben dus ook niks meer meegekregen tot we de volgende de uitslag zagen.

Dag 11 ( 13 juli )

Vandaag heerlijk rustig aan gedaan. We sliepen tot half 10 en hebben daarna heerlijk ontbeten. We moesten daarna tot 1 uur in de middag wachten tot onze bus aankwam die ons door zou brengen naar Hoi An. We kwamen om 5 uur aan in Hoi An en verblijven hier 2 dagen in een backpackers hostel