Dag 16 t/m 19 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 16 t/m 19 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 16 t/m 19

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

21 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Dag 16 ( 18 juli ) Dalat/Muine

Om 7 uur werden we dus op gehaald voor de cayonningtour in de bergen van Dalat. We hadden een tour geboekt net maar 5 personen, want zo konden we sneller door de activiteiten heen en konden we onze bus halen. Toen we in het busje keken zagen we de 2 mensen die de tour ook gingen doen. En hoe toevallig was dat, dat waren de Nederlanders waarmee we wat gedronken hadden in Hoi An. In het begin van de tocht kregen we een kleine les in abseilen en als je door die test kwam was je klaar voor het echte werk.

We begonnen met abseilen van 20 meter waarbij je soms grote sprongen moest maken. Verder moesten onderandere abseilen van een waterval af en door een waterval heen. Onderweg konden we nog springen van 11 meter wat we allemaal ook een paar keer gedaan hadden. We hadden geluk dat we met zo'n kleine groep waren, want daardoor kon 1 van de 2 guides veel fotos van ons maken. En we hadden het geluk dat de Nederlandse jongen een gopro en die ons er ook een paar keer goed gefilmd heeft. Het was echt een tour om niet snel te vergeten en het was echt super tof om te doen.

Na de tour konden we ons nog even douchen en daarna moesten we ons klaar maken, want om 1 uur ging onze bus richting Muine. De bus naar Muine was een 5uur duurende busreis. Het was een erge hobellige reis, maar je had soms prachtig uitzicht. Om 6 uur kwamen we dan aan in Muine. Muine is een klein plaatsje wat bekend staat om zijn prachtige zand duinen, je hebt de witte en de rode zandduinen. We hadden een super mooi hostel gevonden, muine resort hostel wat net 3,5 week geleden geopend was. We moesten 2 X 2 persoonkamers boeken, omdat dat de enige mogelijkheid was om daar te overnachten. Je had daar een prachtige zwembad met allemaal hele schone kamers.

Een proostte weer met een Saigonnetje, omdat het ons toch weer gelukt was om precies op schema te reizen. Die biertjes werden al snel 2 , 3 ,4, enz, en we hebben daarna een leuke avond/nacht gehad.

dag 17 (19 juli ) Mui ne

De volgende dag werden we om kwart voor 11 uur wakker en moesten we ons haasten, want we moesten om 11 uur weer uitchecken.  We besloten om vandaag een kleine tour te doen die om 20 over 2 begon. Tijdens deze tour kwam je langs de mooiste plekjes van Muine. Nadat we lekker hadden gezwommen in het zwembad werden we opgehaald door een jeep die ons naar de eerste stop bracht. Dit was een klein riviertje waar je door heen kon lopen en zo liep je lang mooie zandduintjes.  Onze tweede stop was de vissershaven, het was mooi om te zien hoe ze dat allemaal deden, maar het stonk er wel echt enorm. Voor de derde stop ( witte zandduinen ) moesten wat langer rijden. Onderweg zagen we de blauwe kleur van de lucht al een beetje wegtrekken en een zwarte donkere lucht nam zijn plaats. Wat volgde was een halfuur lang duurde regenbui. En nee dit was geen regenbui was we in Nederland ook wel eens tegenkwamen. Het goot echt zo hard dat we echt zeik nat werden. Dat we zo nat werden kwam vooral omdat de jeep geen ramen had. Michiel die zei nog even voor de bui aan, kan het dak er niet af, want dan komt die zon ook gewoon lekker op ons. Gelukkig zat er een dak op, want anders waren alle electronische spullen ook nog nat.

Toen het een beetje droog werd kwamen we aan bij de witte zand duinen. Echt prachtig om te zien en ook wel gek dat je dat zo hebt een stukje in binnenland in. Michiel en Jordy besloten om samen een quad te huren en Nick ging een beetje wandelen. Voor 10 euro mocht je 25 minuten lang rondcrossen door de zandduinen. Het was echt super vet om te doen, maar helaas hadden we aldoor wat problemen met onze quad en dat ging van onze tijd af. We hebben super foto's gemaakt en ook mooie filmpjes. Toen we terug kwmsen bij de quad verhuur hebben we gezegd dat onze quad het niet goed deed en na lang overleg kregen we bijna al ons geld terug. Hebben we toch een hele tijd op een quad gezeten voor bijna geen geld. Onze laatse stop waren de rode zandduinen. Hier hebben we een beetje geouwehoerd en wat mooie spring foto's gemaakt. Ook zijn we hier onze eerste slang tegen gekomen.

Eenmal terug hebben we even lekker gedoucht, want we zaten echt helemaal onder het zand. We besloten om daarna heerlijk te gaan eten, want we hadden echt de hele dag nog niks gehad. We gingen naar een restaurantje en hebben daar gewoon 2 X achter elkaar besteld, omdat we zulke honger hadden. Na het eten moesten we nog even wachten tot onze bus arriveerde. Deze bus bracht ons om 1 uur snachts richting Saigon en deze busreis deed er 5 uur over. Omdat we toch nog veel slaap moesten inhalen hebben we alle drie maar de hele busreis geslapen. En zo werden we om 6 uur in de ochtend wakker in Saigon, de moderne stad waar 30% van de Handel van Vietnam vandaan komt.

Dag 18 ( 20 juli ) Saigon

Aangekomen hebben we onze hotel opgezocht en onze tassen gedropt. We konden helaas nog niet in onze kamer on half 7 en zijn een wandeling gaan maken door de stad. Zo zagen wat voor grote gebouwen Saigon wel niet allemaal had. Verder zag je ook de stad heel mooi opbloeien, omdat we zo vroeg waren. We zijn onderandere bij Notre Dam geweest en het postkantoor en nog wat andere bezienswaardigheden. Wat wel grappig was was er om 8 uur al een groot orkest stond die luid aan het spelen was. En het was ook nog heel druk ook qua mensen die keken. Dit zal bij ons niet gebeuren. We hebben gewandeld tot ongeveerhalf 11 en sloten het af met een mcflurry. Het was de eerste mcdonalds die we zagen in heel Vietnam dus daar moesten we even gebruik van maken.

Toen we terug waren in het hotel konden we gelukkig nu wel onze kamer in. Jordy en Michiel besloten om even lekker te gaan slapen tot 1 uur en Nick maakte een wandeling. Rond 1 uur kwam Nick terug om ons te wekken en vroeg of we naar het oorlogs museum wilden. Jordy was nog steeds heel moe en besloot om nog door te slapen. Nick en Michiel gingen wel. Om 6 uur waren ze terug en ze vonden de foto's en beelden echt vreselijk om te zien. Om kippenvel van te krijgen zei Nick. Nadat ze terug waren lagen we allemaal weer op bed. Nu gingen Nick en Michiel weer slapen. Rond 9 uur gingen Nick en Jordy er nog even uit om de chi chi tunnel tour te boeken en om nog even te wandelen. Daarna hebben we geslapen tot 7 uur de volgende dag, de dag dat we richting de cu chi tunnels gingen.

Dag 19 ( 21 juli ) Saigon

Vanochtend vroeg opgestaan nadat we ook lang geslapen hadden. Vandaag deden we een halve dag tour naar de bekende cù chi tunnels 70 km van Saigon. Deze tunnels werden vroeger gebruikt tijdens de oorlog met Amerika. De vietnamesen verschuilden zich hier en vanaf hier konden ze ook hun guerrilla aanvallen voorbereiden. Cu chi is enorme tunnel stelsel en je hebt ook veel verschillende gangen en kamers. Op dit moment is het een grote trekpleister voor toeristen en daarom zijn ook sommige tunnels wat groter gemaakt. In het begin van de tour kregen we een filmje te zien over het onstaan van de tunnels en wat over dr oorlog. We hebben gezien hoe de mensen leefden onder de grond en welke wapens ze gebruikten. Veel wapens stopte ze in de grond, zoals scherpe bamboe stokken die dwars door lichamen gingen. Tijdens de tour hebben we opnieuw een tropische regenbui gehad, en deze was misschien nog wel erger dan die 2 dagen geleden. Gelukkig stonden we lekker droog en hadden er verder geen last van.

Na de regenbui liepen we richting de tunnels waar ze zelf ook doorheen liepen. Je mocht kiezen wanneer je er uit wilde en dit was ongeveer om de 20 meter. Wij zijn het hele stuk uitgelopen ( 100 meter lang en 6 meter diep ). Het was ontzettend krap en warm, maar wel de moeite waar om te doen en te ervaren. Na deze tour zijn we weer wat meer te weten gekomen over hoe gruwelijk deze oorlog wel niet was.

Daarna hebben we ongeveer een wandeling gemaakt van 7 km in Saigon. Vanavond gaan we even lekker eten en morgen vetrekken we richting Cambodja via de Mekong.

• 23 Juli 2014 - 13:46

Annemiek En Mike:

Prachtige verhalen, super!
    Geniet er nog maar lekker van, nog even en dan komen de dames jullie vergezellen :)

liefs xx

• 29 Juli 2014 - 13:07

Geke Tromp:

Jou verslag gelezen prachtig wat een belevenis. Ik ga zondag met vakantie Rijnreis naar Bazel ik wens jullie heel veel mooie dagen nog En nog even dan zijn jullie meisjes ook bij jullie tot ziens hier in Assen. Groetjes van de oma van Melinda .