Dag 32 t/m 40 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 32 t/m 40 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 32 t/m 40

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

11 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Khong

Site lag een tijdje plat dus hier even verslagen van bijna 1 week

Dag 32 ( 3 augustus ) onderweg naar Vientiane

Rond kwart over 9 werden we wakker en hadden we nog genoeg tijd om onze spullen te pakken. Om 11 uur moesten we klaar staan voor onze pick up. Eerst gingen we met de boot terug naar het vaste land en daarna werden we naar een plek gebracht waar we nog een half uur moesten wachten. Tegen 12 uur reden we met een grote bus richting Pakse. Toen we allemaal zaten werden ook nog de tassen even in het gangpad gegooid, deze tassen werden bijna tot het dak toe aan gestapeld. Wanneer iemand de bus in ging moest diegene eerst over alle tassen klimmen. Na 3.5 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan op onze volgende wacht plek Pakse. Hier moesten we 3.5 uur wachten op de volgende bus richting Vientiane. We hebben in Pakse een beetje rondgelopen en wat gegeten. Verder was er ook niet heel veel te doen. Om 7 uur werden we opgehaald door een tuktuk die ons naar het busstation bracht. Na een drie kwartier gewacht te hebben vertrok onze bus eindelijk. We lagen allemaal boven in de dubbeldekker. Nick en Michiel sliepen in een twee persoons bed en Jordy sliep bij een andere backpacker. In de bus hebben we allemaal veel geslapen en de busreis duurde 10 uur.

Dag 34 ( 4 August ) Vientiane 1

Om half 8 in de ochtend kwamen we aan op het busstation in Vientiane. Op het busstation stond al een pickup klaar die ons voor 2 euro pp naar het centrum bracht. De rit duurde iets minder dan een half uur en we stapten uit ergens op een plek waar veel hotels waren. We hadden net als anders niks geboekt en we dachten dat we wel even 3 X 2 persoons kamers vonden. Maar nee dit plek lastiger dan het was. We hebben ongeveer 3 uur langs rond gezocht en we kwamen uiteindelijk terug op de plek waar we begonnen en daar waren gelukkig kamers vrij. Deze kamers waren 9 euro pp, wat ongeveer 3 X zo duur was als de hotels/hostels hiervoor.

Toen we met ons drieën in het hotel waren hebben we eerst even gerelaxed op de kamer van Michiel. Na 2 uur gerelaxed te hebben zijn we de stad even ingelopen opzoek naar wat eten. Wat mij opviel is dat er heel veel bakkerijen zitten die croissants en stokbroden verkopen. Jordy kocht 2 croissants en Michiel en Nick kozen voor het local eten. Daarna zijn we weer naar de hotelkamer gegaan en hadden we besloten hoe we het die avond gingen doen. Michiels reisgenootje kwam rond 11 uur die avond aan met de bus vanuit Pakse en Melinda en Albina kwamen om half 10 aan op het vliegveld. Nadat we wisen hoe we het deden zijn we nog even over de markt gelopen die voor ons hotel was, een zeer gezellige markt waar alles te koop was. Je kon er ook neppe iPhones 5 kopen voor 75 euro, van de buitenkant zag je bijna geen verschil. Na een uurtje op de markt gelopen te hebben zijn Nick en Jordy in de tuktuk richting het vliegveld. Michiel vertrok iets later richting het busstation. Op het vliegveld moesten we 40 minuten wachten voordat de dames door de arrival deur liepen. Na een maand konden wij onze vriendinnen weer in de armen sluiten en was de groep compleet. Ze vonden het erg leuk dat we ze ophielden met de tuktuk om zo terug te rijden. Rond kwart over 10 waren we met ons 4en in het hotel. Alleen Michiel was er nog niet, Carina zou om 10 uur aangekomen, maar dit werd pas 11 uur. Nadat Michiel terug was hebben de dames even snel kennis gemaakt en daarna zijn we allemaal op bed gegaan. Lekker uitrusten en bijslapen.

Dag 35  ( 5 Augustus ) Vientiane 2

Nadat iedereen was uitgeslapen hebben we om half 10 ontbeten in het hotel. Het was weer ander half week geleden dat het ontbijt er bij in zat. Je had pasta,soep, ei, worstjes en koffie en thee, bijna het beste ontbijt tot nu toe. Na het ontbijt hebben we ons klaargemaakt om wen wandeling te maken door de stad. Voor dat we weggingen kreeg in nog een zakjes met allemaal snoep en lekkere dingen uit Nederland van pap en mam. Top mam en pap, bedankt !! Kunnen we goed gebruiken. Ook had Albina allemaal mini nutella's meegnomen voor mij, omdat ik erg van chocolade pasta houd. Heb ik weer wat erbij om op mijn brood te doen.

We hebben ongeveer 10 km gewandeld en hebben onderling allemaal een beetje bij gepraat. We zijn bij het grootste tempel complex van Loas geweest en hebben over verschillende marktjes gelopen. Ook hebben wij de wereld beroemde arc de triomph bekeken, die onderandere ook in Parijs staat. Na een lange wandeling hebben we weer wat gerelaxed op de kamer. Rond 7 uur zijn ik en Melinda naar het marktje gegaan. Hier hebben rustig gekeken, je kan hier best wel mooie kleding kopen voor ongeveer 3 euro. Maar wij als Nederlands vinden dat dan nog weer te duur, omdat er te weinig van de prijs afging. Of we stellen het iedere keer uit, kopen de volgende keer wel weer. Na het marktje hebben met zn allen pizza gegeten en zijn we rond 10 uur op bed gegaan. De volgende dag gaan we met de bus richting Vang Vieng.

Dag 36 ( 6 augustus) Vang Vieng

Rond 10 uur werden we opgehaald door een klein busje die ons naar de grote bus bracht. We legden onze bagage in het bagage ruim en de deur ging op slot. De busreis duurde ongeveer 4 uur en het was erg hobbelig. Het was een erg mooie en ook een hele groene route. Wanneer je je verveelde keek je gewoon naar buiten en genoot je van de natuur. Rond 2uur in de middag kwamen we aan in het regenachtig Vang Vieng. Vanaf onze plek waar we gedropt werden konden we zo in 5 minuten naar ons hotel lopen. We hadden hier allemaal onze eigen bungalow en het zag er allemaal goed uit.

We hadden om half 3 afgesproken om wat te gaan eten in het stadje, maar het weer weerhield ons hiervan. Het bleef maar regenen en we bleven tot 5 uur bij onze bungalows. Rond 5 uur besloten we toch maar richting het dorpje te gaan. We trokken allemaal onze poncho aan en zo liepen we met ons 6en in poncho door Vang Vieng op zoek naar eten. We kwamen bij een restaurantje waarbij we op kussens zaten op de grond. De meeste van de groep namen local eten, maar Melinda en Albina waren toch nog wat voorzichtiger met eten. Na het eten nog even naar de supermarkt geweest en hebben we een kajak tour geboekt voor de volgende dag. Bij het betalen van de tour zag ik ineens dat al mijn groot geld uit mijn portommonee weg was. Ongeveer 700000 kip ( 70 euro ) + briefje van 50 euro. Ik raakte aardig in paniek, " ik ben het toch niet vergeten in de vorige plaats " "ik ben toch niet bestolen ?". Helaas bij aankomst in onze bungalow kon ik ook daar nergens mijn geld vinden. Hoewel ik het niet zeker weet denk ik dat er iemand in de bus in het bagageruim opzoek is geweest naar waardevolle spullen. Doordat ik een slot op mijn tas had dacht hij/zij vast dat er wat waardevols inzat.

We hoorde later dat er vaker spullen van backpackers worden gestolen uit de bus. Zo kwamen we een jongen tegen wiens iPad en paspoort gestolen was in de bus. Hij heeft naar het reisbureau gebeld en die vertelden dat hij het voor 250 dollar kon ophalen. Zo wordt je dus verneukt hier. Vanaf nu alle waardevolle spullen dicht bij je houden. Na het besef van dat ik mijn geld kwijt was hebben we nog wat gedronken op de kamer en hebben we wat spelletjes gespeeld en zijn daarna vroeg gaan slapen.

Dag 37 ( 7 augustus ) Vang Vieng 2

Om 9 uur werden we opgehaald voor een dag tour kajakken, wandelen en grotten bezoeken. We waren eigenlijk van plan om het bekende tubing te doen. Tubing is populair bij de backpackers, je stapt op een band en gaat zo over de stromende rivier van bar naar bar. Helaas zijn er in 2011 hier 22 doden ( drank) bij gevallen en is het ook een tijd gesloten geweest. De laatste tijd bloeide het weet een beetje op en gingen er wat meer barretjes open. Helaas voor ons was het net 2 dagen eerder gesloten doordat er zoveel regen was gevallen. De rivier stond daardoor op sommige punten wel 3 meter hoger en de stroming was te sterk om op een bandje te zitten. Wij gingen het dus niet doen in een band maar in een kajak.

Rond 10 uur stond de hele groep ( 13 personen ) aan de rand van de stromende rivier. Hier kregen we uitleg hoe we moesten kajakken en hoe we het beste met de stroming mee konden peddelen. We hadden 3x 2 persoons kajak, Albina en Nick, Jordy en Melinda en Michiel en Carina. In het begin moesten we gelijk goed met de stroming mee peddelen anders sla je gelijk om. Het eerste stuk ging allemaal redelijk goed bij ons. Het was wel spannend in het begin, want soms had je aardige golven en soms zag je hier en daar mensen omslaan. Na 3 km in de kajak
Kwamen we aan bij 2 grotten die we gingen bezoeken . De eerste was de water cave, dit was een grote grot waar je met je band in kon drijven. Helaas door de hevige regenval was de ingang helemaal onder water en zo konden we er dus niet in. We hebben daar dus langer moeten wachten, omdat er die grot niet deden. Op die plek kregen we ook eten, 2 stokjes met rijst en een banaan. Smaakte even lekker, want zoveel hadden we nog niet gehad. Daarna nog naar de olifanten grot geweest wat niet heel veel voorstellde.

Onze tourguides vertelden dat het tweede stuk ( 10 km ) wel wat moeilijker werd. We hadden overigens 5 tourguides mee over een groep van 13, goed geregeld dus. Het tweede stuk was inderdaad lastiger, de stroming was sterker en de golven waren soms hoger. Melinda legde veel vast op haar actie camera, zodat we alles konden terug kijken. Ergens in het begin van het tweede stuk kwam er een te grote golf op mij en Melinda af waardoor we allebei uit de kajak vielen. Daar dreven we dan op de rivier met de kajak op de kop. Even keken we elkaar verbaast aan, maar als snel hadden we de kajak weer omgedraaid en zaten we net op tijd weer in de kajak. Toen we weer inzaten moesten we gelijk naar het midden peddelen, want er stonden allemaal boompjes en planten voor ons in het water waar we recht op af gingen.

De rest van het stuk kregen we allemaal steeds meer plezier in de golven en de stroming. Ondertussen genoten we van de zon en er prachtige groene bergen. Onze laatste stop was bij één van de tubing barretje lang het water. Hier begon de zon nog wat harde te schijnen en hier hebben we genoten van een lekker koud biertje. Nick en Michiel hebben hier nog een spelletje beerpong gespeeld tegen 2 andere jongens, helaas 2 keer verloren. Na een stop van een uur moesten we onze laatste 6 km nog kajakken. De stroming was daar op sommige plekken stukken minder en zo konden we goede watergevechten houden met andere mensen en onderling. We hebben zelfs nog wat stukjes achteuit gekajakt. Rond 4 uur kwamen we bij onze eindbestemmig aan en zijn we vanaf daar naar het hotel gelopen.

Na een frisse douch in onze bungalow en na een relax potje yatzee zijn we wederom richting het dorpje gelopen om wat te eten. Deze keer kozen we voor een local restaurant waar ze alleen maar local eten hadden. Tijdens het bestellen begrepen ze aldoor de helft niet wat we wilden, maar uiteindelijk smaakte het eten heerlijk. Verse brocoli met kip en rijst en een lekker sausje. Na het eten besloten we wat te gaan eten bij een barretje wat bekend staat in Vang Vieng vanwege de henpjes die je daar kan krijgen. Vanaf 9 tot 10 was het gratis drinekn en zo hebben we wederom beerpong gespeeld en hebben we genoten van de muziek en andere drankjes. Bij elke 2 wodka die je bestelde kreeg je een gratis hempje. Wij hadden dus aan de eind van de avond allemaal de zelfde kleur hempjes. Rond half 1 zijn we terug gegaan en zijn we gaan slapen.

Dag 38 ( 8 augustus ) VangVieng/Luangprabang

Nick die was er al vroeg uit deze morgen en heeft een lange wandeling gemaakt lang het water. De rest sliep tot ongeveer 10 uur. Voor deze dag wisten we niet wat we wilden doen en we hadden ook nog geen bus geboekt naar Luang Prabang. We konden of de nachtbus nemen of de bus om 3 uur in de middag. Nadat we ons om 12 uur hadden uitgecheckt en nadat we een heerlijk broodje kip hadden gehad wisten we zeker dat we voor de dagbus gingen naar Luang Prabang. Hoewel het super mooi en warm weer was in Vang Vieng wisten we toch niet goed wat we moesen doen. Om half 3 werden we door een busje opgehaald die ons vervolgens naar een andere mini bus bracht. Alle tassen werden op het dak gegooid en vastgebonden en wij namen plaatst. Heel veel ruimte hadden we niet, maar we moesten het hier mee doen.

De reis duurde ongeveer 5 en half uur en we kwamen langs een schitterende omgeving. Misschien wel de mooiste tot nu toe. Alles was groen en over waren hoge bergen. Onze chauffeur had er blijkbaar zin in, want hij scheurde als Schumacher door de bergen heen en we kwamen zelfs een uur eerder aan in Luang Prabang. In Luang Prabang was het als donker toen we aankwamen, maar het zag er gezellig uit. Nadat we werden afgezet in het centrum zijn we per tuk tuk naar ons hostel gegaan. Ons hostel heette sabaidee, wat in Laos "hallo_ betekend. Die avond zijn we nog even wat gaan eten en daarna zijn we vrij snel op bed gegaan. Voor de dag erna hadden we een bezoek aan de watervallen in de planning staan.

Dag 39 ( 9 Augustus) Laung Prabang

Rond half 9 hadden we afgesproken voor bij het hotel. Het was droog weer, maar toch ook wel een beetje benauwd. Voor het ontbijt zijn we naar de bakker gelopen die vlak bij was. Hier had je heerlijke croissants en andere lekkere broodjes. Na het ontbijt hebben we een tuktuk driver aan gehouden en vroegen we of hij ons naar de watervallen kon brengen. Hij wilde dit wel doen voor 3 euro per persoon. We wilde graag meer bezoeken dan 1 waterval en voor 1 euro meer bracht hij ons ook naar een andere waterval.

Zo gingen we per tuktuk met ons 6 en richting de eerste waterval. Naja tuktuk, het was meer een kleine vrachtwagen voor 9 personen. Toen we hem vroegen of hij ook muziek had in zijn tuktuk kwam hij met een dikke boombox die hij achterin de tuktuk bij ons neerzette. Uit de speaker klonken allemaal liedjes uit Loas. Soms wel tot het randje van zuiverheid en soms er ook wel overeen. Na een kleine 20 minuten hadden we onze eerste stop bij een waterval. Je ging per boot de mekong over en zo werd je naar de waterval gebracht. Nadat je entree had betaald mocht je naar binnen en mocht je als je wilde de hele dag blijven. Bij aankomst zagen we al gelijk aan paar olifanten die onze intresse opwekte. Voor 50 eurocent kon je de olifanten met fruit voeren. Ik en Melinda en Albina en Nick hebben dit gedaan. Je hield het fruit voor je neus en de olifant kwam met zijn slurf naar je toe en pakte het uit je handen. Leuk om een keer te doen !

Ook kon je op een olifant door het water lopen. Dit hebben wij niet gedaan daar, maar we zagen vele andere mensen dit wel doen. Toen we iets hoger liepen zagen we de prachtige watervallen. Naja waterval, het waren meer allemaal terrassen aan water wat in elkaar over viel. We hebben hier door het water gelopen en wat foto's gemaakt. Michiel werd 1 keer verast door de diepte op sommige plekken en zo zat hij ineens tot zijn middel in het water. Ook Jordy ging nog op zijn snuffert in het water, doordat er soms gladde stukjes waren. Na ander half uur zijn we per boot weer terug gegaan en werden door de zelfde tuktuk naar de andere waterval gebracht. De tuktuk driver blijft gewoon de hele dag bij je en wanneer je betaal je hem voor de afgesproken prijs.

De andere waterval was een hele bekende in zuid oost Azië. Dit was de Kuang si waterval en sommige zeggen dat het zelfs de mooiste is van Azië. Voor 2 euro per persoon mocht je naar binnen en kwam je via een korte wandel route bij de watervallen. Onderweg op de route kwamen we nog een berenpark tegen. Dit was een park waar beren zitten die worden gered van de dood. Wel grappig om zo beren tegen te komen, maar gelukkig zaten er wel hekken omheen.

En toen kwamen we aan bij het eerste stukje van de waterval. Een super mooi plekje waar je ook kon zwemmen in het koude stromende water. Hoe verder je omhoog ging hoe mooier het eigenlijk werd. Het bovenste stuk was ook de grootste en hoogste waterval van allen. Ik keek mijn ogen uit zo mooie waterval vond ik het. Je kon ook heel dicht bij de waterval komen wanneer je een beetje over de rotsen klom en dit leverde prachtige foto's op. Boven op de waterval ben ik mijn 4de bril van de vakantie verloren. Hij viel af toen ik omhoog klom bij de waterval en je zag hem stapje voor stapje naar beneden glijden door het water. Misschien toch maar geen bril meer kopen haha. Toen we weer wat naar beneden liepen hebben Nick, Melinda en Albina en Michiel nog even gezwommen. Misschien we de mooiste zoet water plek waar ze hebben gezwommen. Nick en Michiel sprongen nog uit een boom voor de foto en dit leverde mooie plaatsjes op. Ook hij toeval kwamen we iemand tegen die we kenden van midden Vietnam, grappig dat je elkaar dan bij een waterval in Laos tegen komt.

Na de watervallen hebben de meeste even snel wat gegeten en toen zijn we weer in de tuktuk richting Luang Prabang gestapt. Dit was ongeveer een uurtje rijden. Bij aankomst liepen Michiel en Carina nog even over de markt en de rest ging douchen in het hotel. Rond 8 uur hadden we afgesproken bij het markte om wat te eten. Michiel en Carina waren wat vermoeid en kwamen pas later bij de markt. De rest heeft gegeten bij een restaurant die het langst bestond in Luang Prabang. Onder het eten besproken we wat we morgen wilden doen. Wij vieren wilden de volgende dag wel met de slowboat richting Thailand, maar Michiel en Carina wilde nog wel een dag blijven. Zo werd er besloten en reisden Nick, Albina, Jordy en Melinda per slowboat richting Thailand en dan met de bus naar Chiang Mai en Michiel en Carina gingen de volgende dag met de nactbus richting Chaing mai zodat we elkaar daar weer zien. Nadat we de tickets hadden geboekt zijn we nog even over de markt gelopen en daarna zijn we naar ons hostel gegaan om te slapen.

Dag 40 (10 augustus) Slowboat richting Thailand

Vandaag ging de wekker om 10 voor zeven en maakten we ons klaar voor een lange dag op de boot. Om half 8 werden we opgehaald door een tuktuk die ons naar de boot bracht. Ook Michiel en Carina waren wakker om ons een goede reis te wensen en dat we elkaar snel weer zagen. Om half 9 vertrok onze half volle boot richting de grens met Thailand. Deze bootreis duurt 2 dagen en stopt onderweg in Pakbeng wat nog in Laos ligt. Je vaart van 9 uur tot 4 over de mekong delta met een prachtige omgeving. Dit is de ideale manier om Laos goed te zien werd ons verteld. Tegen 6 uur verdween de rode gloed van de zon achter de bergen. We kwamen om half 7 in Pakbeng, dit is onze tussenstop richting Thailand. We hebben hier een hostel opgezocht en even snel gegeten en gaan zo slapen. Morgen zitten we weer de hele dag op de boot en gaan proberen Chaing Mai te bereiken.

• 11 Augustus 2014 - 17:42

Trijntje:

Wat een avontuur, geweldig. Jordy pas op je geld!!!!

• 11 Augustus 2014 - 18:00

Joke:

Wat een prachtige reis maken jullie!!
    Geniet ervan en pas goed op jullie spullen!

• 11 Augustus 2014 - 19:17

Jordy Koolhof:

Ja ik ga nu er nu extra goed opletten, ze zijn er echt op uit bij toeristen. Is echt een super reis, we gaan morgen richting Chaing mai voor 3 dagen en daarna nog ruim 2 weken op de eilanden in het zuiden.

• 12 Augustus 2014 - 21:32

Albert:

He Jongens geweldig reis leuk dat de dames er ook zijn zeg even tegen Michiel voorzichtig met Carina

• 13 Augustus 2014 - 21:32

Aly En Henk :

Dag lieve allemaal,

Opnieuw jullie verslagen gelezen
    Dit is de reis van jullie leven . Chaing Mai zijn we ook geweest.
    We zijn niet gauw jaloers, maar als we jullie reisverslagen lezen.....
    Als jullie terug zijn opnieuw sparen en weer op reis!!!!!!
    Heel veel plezier en blijf genieten .

Liefs Aly en Henk