Dag 41 t/m 45 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Dag 41 t/m 45 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Dag 41 t/m 45

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

16 Augustus 2014 | Thailand, Koh Tao

Dit verslag is geschreven vanaf het prachtige eiland koh tao, in de volgende verslagen zal hier wel meer over woren geschreven

Dag 41 ( 11 augustus ) Boot Huay Xai + Chaing Kong

We hebben deze nacht geslapen in een kamer waarvoor we 6 euro betaalden voor 2 personen. De bedden waren hard en we hadden geen airco, maar toch nog wel lekker geslapen. Onze wekker ging om 7 uur zodat we nog precies genoeg tijd hadden om wat broodjes te kopen voor op de boot. Ik en mel hebben hierbij onze laatste kip opgemaakt en gingen dus aan boord zonder geld. Nick en Albina hadden nog ongeveer 7 euro over. Op de boot konden we tickets kopen die 11 euro kostte voor de boot vanaf Pakbeng naar Huay Xai. We vertrokken uiteindelijk rond 9 uur en er stond ons weer een lange boottocht te wachten. Weer 9 uur op de boot over de bekende Mekong door de bergen. Het ging voor het gevoel allemaal wat sneller dan gisteren op de boot. We hebben we geslapen en later hebben ik en Nick een paar potjes yatzee gespeeld. Helaas was Nick me aldoor met een paar punten voor.

Onder spelletje door genoten we van de prachtige omgeving. We hadden super weer en we vaarden lekker door. We hebben zelfs nog een olifant gezien die de berg op liep, helaas was het geen wilde, want hij zat nog vast aan een ketting. Toen we nog 2 uur gegaan hadden besloten we om het spelletje 30 seconds te doen op de iPad. Je speelt dan in 2 teams van 2 personen en moet je aan elkaar woorden omschrijven maar je mag het woord niet zeggen. Wie het eerst 30 punten had heeft gewonnen. Met de spelletjes vloog de tijd voorbij en voor we het wisten zagen we al de friendship bridge met Thailand. 10 km verder meerde de boot aan en konden we van de boot af. Wederom werden we overspoeld door tuktuk drivers. We hebben met wat mensen van de boot afgesproken dat we een tuktuk met zn allen konden nemen, omdat dat goedkoper was. Uiteindelijk betaalden we 1.70 euro per persoon voor een stukje van 10 km naar de grens toe.

Bij de grens aangekomen kregen we een stempel voor het verlaten van Laos en konden we doorlopen naar het volgende lokketje. Hier moesten we onze arrival kaart voor Thailand invullen, gegevens invullen en checken en inleveren maar. Vervolgens gingen we per bus over de Mekong en over de Friendship bridge richting Thailand. Het volgende lokketje daar was een stempel voor Thailand en dus ook gelijk de visum. Op internet hadden we al gelezen dat je meestal 15 dagen kreeg terwijl wij nog 23 dagen nodig hadden. Helaas maar waar kregen wij ook een stempel van 15 dagen en kwamen we er dus 8 tekort. De man die daar zat zij dat we onze visum konden verlengen op het immigratie centrum in Chaing Mai waar we heengingen. Komt wel goed, niet te veel over nadenken zeiden we tegen elkaar. Enige waar ik aan dacht was " GOOD BYE LOAS AND HELLO THAILAND". Na de grensovergang zijn we per tuktuk/auto richting het centrum van Chaing Kong gebracht, wat tegen de grens ligt. Ik had nog bath over van dr eerste dag in Bangkok en zo kon ik de bus dus betalen in de valuta van thailand.

Toen we uit de tuktuk stapten was het bij het eerste hotel al gelijk raak. Voor 5 euro totaal konden we slapen in een klein kamertje zonder airco of en ventilator. Nadat we de spullen in de kamer hadden gedropt gingen we opzoek naar onze eerste Thaise avondmaal. Maar hoe lekker het ook kond zijn ik en mel hadden op dat moment meer zin in een dikke hamburgers met patat. Nick en Albina gingen wel voor het thais voedsel en dat smaakten hun zeer lekker. Na het eten hebben we nog even bij het hotel gezeten en daarna zijn we op bed gegaan.

Dag 42 ( 12 augustus ) bus richting Chaing mai

We hadden nog geen bus geboekt voor deze dag naar chaing mai, maar we dachten dat dat niet zo moeilijk moest zijn. Helaas toen we in de ochtend bij een reis bureautje aankwamen waren alle ochtend bussen al vol en ging er alleen nog 1 om half 3. Half 3 vonden we te laat, maar naar even doorzoeken kwamen we bij een local bus die ons voor 1.50 euro naar Chaing Rai bracht. Van daar uit kan je makkelijk naar. Chaing Mai reizen.Tassen achterin de kofferbak en op naar Chiang Rai. Alle ramen in de bus gingen open om zo de bus was te verkoelen. De bus reis duurde 3.5 uit en we hebben veel mooi natuur gezien. Wat ons gelijk opviel was dat de wegen in Thailand veel beter zijn dan in Loas, Cambodja of Vietnam. Gelukkig maar, want van iedere keer dat gestuiter in de bus werden we ook niet heel vrolijk. Na 3.5 uur kwamen we aan op het busstation in Chaing Rai en vanuit hier ging er een uur later een bus richting Chaing Mai. Dit keer geen local bus, maar een bus waarin ook meerdere backpackers zaten. In de bus hebben Melinda en ik ons 3 uur vermaakt met Candy Crush op de IPad en zo ging de tijd snel voorbij.

Eenmal aangekomen op het busstation van Chiang Mai moesten we een tuktuk vinden richting het centrum. Chiang Mai is na Bangkok se grootste stad van Thailand, hoewel het wel 48 keer kleiner is dan Bangkok. Het was vandaag een feestdag in het land, want de koningin was jarig die dag. Toen we in de tuktuk zaten zagen we overal al vlagen hangen en posters hangen met foto's van de koningin zelf. Toen we in het centrum aankwamen moesten de dames natuurlijk eert langs de starbucks, want daar waren ze wel aan toe op dat moment. Toen de dames aan de ijs koffie zaten gingen Nick en Ik op zoek naar een hotel in de buurt. Een hotel hadden we snel gevonden, een luxe en ook heel schoon hotel met een goed bed en een douch met 2 verschillende stralen, heerlijk dus. Het was inmiddels half 5 dus het was tijd om het centrum even in te lopen. Voor ons hotel was van alles te doen te ere van de verjaardag van de koningin, er werden toespraken gehouden en het werd afgesloten ket vuurwerk.

Chiang Mai heeft een buiten centrum en een ouder binnen centrum met nog de oude muren er om heen. We hebben rustig gewandeld om te kijken wat er allemaal was te doen. We zagen al snel dat hier genoeg te doen was, ziplinen, olifanten, quad rijden, mountainbiken, tijger tempel, genoeg dus ! In de oude stad hebben Albina en Melinda hun nagels laten doen en hebben wij op een dak terras wat gedronken. Nadat de nagels klaar waren hebben we ook op dit dak terras gegeten, waarbij we uitzicht hadden over een deel van de stad. Nick en ik bestelden thais eten met de hoop dat het niet te scherp was. Helaas toen we eten kregen rook het al scherp dus dan zullen we het nog maar niet over de smaak hebben. Het eten was voor mij zo scherp dat ik ten eerste niks meer van het andere eten proefde en ten tweede het niet op kon eten. Gelukkig had Melinda niet zo'n honger en kon ik een deel van haar eten opeten. Na het eten gingen weer terug naar het hotel en daar kwamen Michiel en Carina ook net aan die weer aansloten bij de groep. Het plan voor de volgende dag was om onze visum te verlengen en om een scooter te huren.

Dag 43 ( 13 augustus ) Chiang Mai 1

Na een heerlijke nachtrust hadden we om half 9 afgesproken om richting het immigratie centrum te gaan. Per tuktuk zijn we met 5 man in een kleine tuktuk gestapt die ons daar naar toe bracht. Carina hoefde niet heen, omdat je wanneer je uit Amerika kwam gewoon 30 dagen kreeg bij binnenkomst via land. Toen we aankwamen zagen we dat het al aardig druk was em dat beloofde niet veel goeds. We pakten een nummertje en het nummer was 55,56,57,58 en 59. Op dat moment stond hij al op nummer 10 dus zolang moest dat toch niet duren ? Toch ? Helaas werd onze snelle hoop minder toen we hoorden dat ze ongeveer 16 per uur deden. We hebben daar 4 uur gewacht tot we uiteindelijk aan de buurt waren. Voor 7 extra dagen betaalde je bijna 50 euro terwijl je via vliegtuig en via land gratis 30 en 15 dagen kreeg. En wij hadden ook nog de pech dat die 7 dagen extra net niet genoeg waren. Zo was onze visum nu met 15 + 7 dagen verlengd terwijl we nog 1 dag langer in het land zijn. Dus moeten we op het vliegveld bij vertrek ook nog een boete betalen van 12 euro, omdat we 1 dag te lang in get land zijn. Naar flink balen, wilden we toch wel wat doen vandaag.

Rond 3 uur waren we terug bij het hotel en besloten we om scooters te huren. Bij het zelfde bedrijfje werd op dat moment ook alvast de olifanten tour geboekt voor de volgende dag. Michiel en Carina deden 2 dagen later de tour, omdat degene die hun wilden doen vol zat de andere dagen. Zij wilden niet op een olifant rijden, maar wilden graag naar het olifanten natuur park waar je de olifanten kan wassen en verzorgen. Nadat de tour geboekt was stapten we op onze scooters, 3 scooters, 1 per 2 tal. We hadden we even getwijfeld om scooter te rijden, want in Thailand rijden ze aan de andere kant van de weg. Gelukkig wende het aardig snel wanneer je met de stroom mee reedt. Het was druk in de stad en je moest dus ook goed in je spiegels kijken. Na 5 minuten kon je al niet meer zien dat we uit Nederland kwamen en reden we op onze gemak door de stad. We wilden naar de top van de berg rijden om te kijken Nasr het uitzicht daar. Via hele grote universiteiten kwamen we op de route omhoog. Een goede weg die ons omhoog leidde naar de top. Helaas toen we al een redelijk stuk omhoog hadden gereden begon het te sputteren en wat later een stortbui werd. We konden net optijd schuilen op een uitkijk plekje over de stad heen. De wolken en regen maakten het uitzicht wel minder, maar het zag er als nog goed uit. Meestal duurde een bui een kwartiertje , maar deze was na een half uur nog niet opgehouden. We besloten om een gok te wagen en stapten op de scooter weer richting het hotel. Eenmal op de scooter kwam het water met bakken uit de hemel en binnen een mum van tijd zaten we drijfnat op de scooter. Ook in de stad regende het behoorlijk en voor elk stoplicht moest je bijna 30 seconden stil staan. Wat wel handig was aan de scooter was dat je mooi tussen de auto's door kon rijden zodat je bijna altijd voor aan stond wanneer het groen werd. Na een half uur terug rijden kwamen we weer aan in onze kamer en zijn we onder de warme douch gestapt.

Iedereen had even een moment voor zich zelf en we hadden rond half 8 weer afgesproken om richting het stadje te lopen en om vervolgens naar de bekende night bazaar te gaan. De night bazaar is een hele grote markt waar je echt alles kan kopen wat je maar wilt. Op deze markt had iedereen van de groep wel wat gekocht. Tussen het kopen door hebben we heerlijk gegeten bij een Indiër. Na het eten hebben we nog even rond gekeken en zijn we vervolgens naar de blues bar gegaan. Hier werd heel goed live muziek gespeeld en het publiek deed goed mee. We hebben hier gezeten tot dat ze stopten en dat was rond 12 uur. Daarna zijn we door de regen naar het hotel gelopen, want het regende nog steeds.

Dag 44 ( 14 augustus) Chiang Mai 2

Vandaag hadden we een olifanten tour gedaan. We moesten al vroeg uitchecken, omdat we ook vroeg op werden gehaald. Nog snel een chicken burger maar binnen gewerkt om 8 uur in de ochtend en daarna in de pick up. We hadden veel over olifanten tours gehoord in Chaing Mai, maar de meeste mensen zijn er positief over. Het ging ons er vooral om dat de dieren moet mishandeld werden en dat ze niet geslagen werden. We hebben opgehaald door de eigenaar van het bedrijfje, Eddy's elephant tour. Zijn park lag ongeveer een uur van de stad af en we reden een mooie route door de bergen en langs mooie landschappen. Ook konden we onderweg bananen kopen voor de olifanten zodat we ze konden voeren.

Eenmal daar aangekomen waren we met een mannetje of 25 denk ik. We kregen eerst een korte uitleg over de olifanten en we kregen een snel curcus olifanten taal. Zo was "hoei hoei" lopen en "how" was stoppen. Ook moesten we onze kleding wisselen voor kleding van hun, omdat je tijdens de tour wel nat en vies kon worde. Na alle korte instructies liepen we naar een plek waar 3 olifanten stonden. We mochten deze olifanten voeren en we konden met ze op de foto. Olifanten eten ongeveer 300 kg per dag en ze wegen ongeveer 2500 kg. Nadat we ze eten hadden gegeven konden we 1 voor 1 een stukje op de olifant proef rijden. Zo wist je een beetje hoe je moest gaan zitten voor de rit later op de dag. Toen iedereen geweest was liepen we weer naar de plek waar we in het begin ook zaten. Hier kregen we rijst met gekookte aardappelen en groente met kip. Een lekkere maaltijd die we ook wel nodig hadden op dat moment, want we hadden nog niet veel in onze maag zitten. Na de lunch liepen we met de hele groep richting een andere plek waar veel meer olifanten stonden.

Op deze plek stonden ongeveer 15 olifanten die los liepen op een open plek. Ook deze olifanten konden we weer voeren en soms ging dit per tros bananen, die ze in noodtime op hadden. Iets verder op was een hogere opstap plek waar je op de rug van de olifant kon klimmen. Ik en melinda gingen samen en Nick en Albina gingen samen. Wanneer de olifanten zo voor je stonden waren het ineens wel even hele grote beesten, maar we stapten er allemaal op. Albina begon achterop bij hun olifant en ik bij onze olifant. Eenmal op de olifant probeerde je zo goed mogelijk te zitten, maar dat zat er niet echt in voor de komende 50 minuten. De olifanten liepen dwars door een bos/jungel omhoog en stukken weer naar beneden. Ondertussen hebben we mooie foto's kunnen makken en stukken kunnen filmen. Soms moest je oppassen wanneer de olifant langs een boom liep, want wanneer ze jeuk hebben kan ze er heel hard langs schuren en moet je oppassen voor je benen. Het was een mooie ervaring en ook prachtig om te doen. Verder was het ook een super omgeving en hebben we niet gezien dat de olifanten pijn werden gedaan tijdens het lopen. De tocht op de olifanten eindigde bij een rivier waar je nog op de olifant zat door het water liep. Dit was ook de plek waar je ze kon wassen. De olifant van Nick en Albina was blijkbaar aan een koel bad toe, want hij/zij liet zich sierlijk in het water vallen met Nick en Albina nog op de rug. Een spannend moment dus, maar het liep allemaal goed af. De olifant van mij en mel kon niet liggen in het water, we moesten was zeggen en toen deed de olifant zijn hoofd omlaag zodat je bijna bij de grond kon afstappen.

Om de olifanten te wassen kregen we allemaal een borsteltje waarmee je ze kon schoonmaken. Je zag hoe heerlijk de olifanten het vonden om in het water te liggen. De meesten waren redelijk groot en oud, maar er liep ook nog 1 baby tussen wat erg schattig was. Na het wassen was er nog tijd voor een water gevecht, er waren 3 olifanten die op comando hun slurf in het water deden en daarmee gingen spoeien. Zo kon je net voordat de slurf weer boven was de slurf vastpakken en op iemand richting. De olifant blies daarna al het water in de richting van waar de slurf heen stond. Zo richtte Nick en ik allebei tegelijk de slurfen op elkaar, wat grappig momenten op leverde. De tour werd echt afgesloten met een grote groepsfoto met de olifanten erbij op. Nadat we afscheid hadden genomen van de olifanten liepen we weer terug naar het begin punt. Hier konden we ons omkleden en kon je nog foto's kopen van de tour, voor een euro per persoon kreeg je alle fotos, dus wel zullen zien of het de moeite waard was. Vervolgens stapten we weer in onze pick-up richting ons hotel.

Rond kwart over 6 kwamen we aan in het hotel en om 8 uur zou onze bus vertrekken richtig Bangkok. Michiel en Corina zouden nog 2 nachten langer blijven in Chaing Mai en zo konden we dus gemakkelijk douchen in hun kamer. Helaas hadden ze in de tijd dat wij de tour deden besloten om een dag naar Pai te gaan, wat ook een mooie stad moet zijn. Gelukkig had Michiel al geprobeerd te regelen dat we konden douchen, en even later hadden we ook een douch ter beschikking voor een half uur. Iedereen even snel gedoucht, eten ingekocht en op naar het bus station. Op het bus station stond onze bus richting Bangkok al klaar. Er waren dit keer geen 4 stoelen naast elkaar in de bus, maar slechts 3. Ieder had een soort grote vliegtuig stoel met een eigen tvtje. Helaas voor ons deed onze rij het niet van de tv schermpjes en moesten we zonder doen. We hebben nog even Candy Crush gedaan en nog een bacardi cola gedronken in de bus. De reis ging redelijk vlot, want je kon gewoon goed slapen, dit ook mede door de goede wegen in Thailand. Na 9 uur in de bus kwamen we om half 7 in de ochtend aan in het altijd bruisende Bangkok.

Dag 45 ( 15 augustus) onderweg naar koh tao

We kwamen om half 7 aan in Bangkok, een enorme stad met een enorm busstation. We vroegen naar wel loket we moesten en vroegen naar Chumpon, de plek van waar de boot weg gaat naar koh tao. Deze bus vertrok om half 8 in de ochtend en sloot dus goed aan. Het was wederom een lange bus rit van 7 uur. We worden aldoor goed verzorgd in de bus, broodjes, drinken en een goede service. Hoe dichter we bij de eilanden kwamen hoe feller de zon ging schijnen. Om half 3 kwamen we aan in Chumpon op bet busstation. Hier hebben we onze nachtboot geboekt naar koh tao en zijn we per truck naar het centrum gebracht. Nick, ik en Melinda zaten in de laadbak en Albina zat voorin. We werden gedropt voor een overdekt winkelcentrum waar we even hebben rond gekeken en wat gegeten hadden. Verder hebben we een beetje over straat gelopen op zoek naar de markt die we niet gevonden hadden.

Om 7 uur stonden we in de haven van Chumpon wat ongeveer 10 minuten van het centrum lag. Daar hoorden we dat onze boot niet om 8 uur maar om 9 uur vertrok. We konden naar nog even snel douchen voordat we op de boot gingen. Op de foto's zag de boot er wel aardig uit, maar in het echt was het stukken minder. Het was een soort vrachtschip die de bevoorrading deed voor het eiland. En ergens in het schip stonden stapel bedden waar je kon slapen. Het waren vieze bedden met veel plekken op de dekbedden. Er waren misschien 20 mensen aan boord en waar de normale boot er 1.5 uur over doet duurde deze boot 7 uur. In het begin hebben wat gelezen en wat spelletjes gespeeld en zijn we rond 11 uur naar bed gegaan. Rond 4 uur in de nacht kwam de boot aan op Koh Tao, maar doordat het nog zo vroeg was konden we tot 6 uur op de boot blijven slapen tot de zon op kwam. Koh Tao een prachtig eiland waar het duiken er bekend is bij iedereen. We zullen hier ongeveer 4 dagen blijven en gaan dan naar een ander eiland !

• 17 Augustus 2014 - 11:23

Kim En Anne-Marijn:

Hey mannen en vrouwen,

Wat weer een leuk verhaal om te lezen. We wachten met smart weer op het volgende verhaal.
    Groetjes vanuit het zonnige, bijna tropische Groningen

• 21 Augustus 2014 - 09:46

Trijntje Van Noort:

Hoi allemaal.
    Fantastisch om jullie verhalen te lezen, ik geniet er van. Wat een geweldige reis maken jullie en maken jullie in twee maanden tijd veel mee. Nu ook gezellig met de meiden erbij. Geniet ervan.
    groetjes/liefs Trijntje