dag 46 tot 50 Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu dag 46 tot 50 Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

dag 46 tot 50 Koh Tao

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

25 Augustus 2014 | Thailand, Koh Tao

Hier de eerste 4 dagen van Koh Tao, de andere 3 dagen van Koh Tao zullen morgen online komen

Dag 46 ( 16 Augustus ) Koh Tao 1

Om 6 uur in de ochtend zijn we van de boot gegaan en hebben we een taxi gepakt richtig saaidie beach waar de meeste mensen geen gaan. Op de kade werden we alweer gevraagd of we ook van plan waren om te duiken op Koh Tao. We wisten dit nog steeds niet zeker dus besloten we om er maar niet te veel op in te gaan. Rond half 7 liepen we dus al in het centrum, overal lagen nog bier flesjes van de vorige avond. De full moon party was een week geleden geweest en ze hadden hier ook een after full moon party gehad. We konden rond 7 uur geen accommodatie vinden, omdat alles pas open ging rond 9 uur. We hadden dus tijd genoeg voor een ontbijtje op het strand. Iets voor het ontbijt kwam er wederom iemand van een duik school naar ons toe lopen. We waren dit keer wel geintresseerd en we liepen met zn vieren mee naar zijn kantoor. Hier kregen we koffie en thee en heeft hij ons uitgelegd over de duik cursus op het eiland. Je had op dit eiland keuze uit ruim 60 duikscholen.

We boekten nog geen duik cursus, maar besloten we de snorkel tour te boeken voor de volgende dag. Ook hielp hij ons met een bungalow zoeken. De tweede bungalow complex was het raak en daar hadden we 2 bungalows vlak aan het strand. We hebben die dag verder lekker rustig aan gedaan, lekker gezwommen en lekker in de zon gelegen. In de avond zijn we langs het strand gelopen en zijn we bij 1 van de vele barretjes gaan zitten aan het strand. Bij elk barretje aan het strand was iemand die met vuur aan het goochelen waren. Wat erg spectaculair was om te zien en wat er soms erg gevaarlijk uitzag. Na het eten kregen we een flyer van een feest ergens op het eiland. We waren allemaal best nieuwschierig en zijn die kant opgelopen. Helaas was het bijna een half uur lopen en zijn Nick en Albina 10 minuten voordat ze er waren terug gelopen naar hun bungalow. Mel en ik zijn nog wel doorgelopen tot het feest, helaas was het er niet druk en zijn we na 5 minuten alweer terug gelopen. Dit maal niet over het voetpad, maar over het strand. Hier waren verschillende beach clubs wat er erg gezellig uit zag. Wij bleven haken bij lotus bar wat bezaaid was met backpackers. Hier deden ze ook vuur shows en gingen ze touwtje springen met vuur en limbo dansen met vuur. Erg gezellig allemaal, maar we waren moe en zijn terug gegaan naar onze bungalow en zijn gaan slapen.

Dag 47 ( 17 August ) Koh Tao 2

Om 20 over 9 hadden we een pick up richting de haven voor onze snorkel tour die dag. We waren 15 mensen op de boot en hadden dus een klein groepje ivm andere boten waar 40+ op zaten. De bedoeling voor deze dag was om het eiland rond te varen en bij 5 verschillende plekken te stoppen voor het snorkelen. Op de boot zaten nog wat andere Nederlanders en wat Engelsen en wat Duitsers. Onze eerste stop was bij shark beach, hier moesten we allemaal een zwemvest om ivm de storming die daar stond. We hebben op deze plek de eerste mooie visjes gezien, maar helaas geen haaien zoals de naam vernoemt. We hebben nog 3 van zulke stops gehad waar we heel veel verschillende vissen hebben gezien en prachtig koral. Bij 1 van de stoppen hielden we koekjes in onze handen en hier zwommen honderden vissen op af. Heel gaaf om te zien zo onder water met je duikbril. Op de boot werden meerdere mensen misselijk van het varen en de golven. Gelukkig hadden wij niet heel veel last, alleen albina had in het begin een beetje last, maar dit was later alweer over. Onze laatste stop was op een eilandje waar we 2 uur bleven. Hier kon je ook heel goed snorkelen en ook lekker zonnen op het prachtige stand. Nick had hier zelfs nog een haai zien zwemmen vlak bij de kust.

Ook was er een uitkijk punt op het eiland waar je helemaal omhoog kon klimmen. Hier zijn we met zn vieren omhoog gelopen en eenmal boven kon je prachtige plaatjes schieten van het eilandje. Heel lang konden er niet boven zijn, want het was zo warm dat je huid bijna van je lichaam schoeide. Eenmal beneden weer konden we zo op de boot stappen die ons weer terug naar de haven bracht. Rond half 6 waren we terug en maakten we ons klaar voor jet avond eten. Dit keer geen thais eten, maar lekker bij de mexicaan. Helaas was het redelijk duur en niet precies zoals we hadden voor gesteld. Daarna nog even bij het strand gezeten en daar kwamen we twee bekenden tegen die ik kende, Roy en Demian waren toevallig ook op Koh Tao. We hebben samen wat gedronken met een groepje en hebben wederom genoten van het vuur op het strand.

Dag 48 (18 August ) Koh Tao 3

Op de derde dag op Koh Tao hebben we met zn 6 en een scooter gehuurd en zijn we over het eiland gecrosst. Michiel en Carina waren namelijk die ochtend aangekomen op Koh Tao en dus waren we weer compleet. Voor 3.75 euro kon je een 125 cc scooter huren voor 1 dag em dat was dus een makkelijk vervoers middels voor zo'n eiland. Wij zijn gewoon een stuk gaan rijden en zagen al gelijk prachtige groene stukken van het eiland. Wat ook opviel was dat de wegen over het algemeen wel goed waren, maar wanneer je een kleinere weg pakte zat je al snel in het zand met bulten. Na ander half uur rijden kwamen we bij het eerste strandje aan en hier hebben we allemaal wat gezwommen en gedronken. We reden overigens met 3 scooters en de dames zaten achterop. Van de ene kant van het eiland kon je gemakkelijk naar de andere kant rijden, want het was maar 7km van noord naar zuid. We kwamen op den duur uit bij een resort aan het water waar we wat hebben gegeten. Pizza eten met uitzicht op zee, een eilandje en een prachtig zwembad. We konden het zeker slechter treffen.

Rond 5 uur wilde Albina wel graag terug naar de bungalow om wat dingen te doen. De rest besloot nog even door te rijden en opzoek te gaan naar mango view point. Die ochtend waren we ook al bij de weg omhoog geweest die er naar toe leidde, maar toen vonden we het nog te steil. Nu probeerden we het wel gewoon en onze scooters trokken het aardig moet ik zeggen. Over vele goede wegen, maar ook over super slechte wegen kwamen we eindelijk aan bij de view point boven op de berg. Hier had je prachtig uitzicht over het eiland en het strand en de hele kustlijn. Super gaaf om te zien en dus ook zeker de moeite waard. Boven op de berg had je ook nog een coole schommel waarmee je ook goed zicht had op het eiland. Die avond hebben we gegeten en verder niet meer zo heel veel gedaan.

Dag 49 ( 19 augustus) Koh Tao 4

Vandaag hebben we wederom een scooter gehuurd. We kregen van andere Nederlanders te horen dat er een mooi strandje was egens waar je goed kon snorkelen en ook kans op haaien had. Ook Roy uit Hoogezand ging met ons mee op de scooter. Zijn vriend Demian was bezig met zijn duik cursus halen en daardoor konden ze niet veel activiteiten samen doen. We reden met zn 5 en de richting van het strandje op. Michiel en Carina zouden iets later komen. We hadden wederom een prachtige route uit gestippeld en kwamen bij een resort aan wat aan de zee lag. We dachten dat we bij het strandje waren waar we moesten zijn, maar we waren al veel verder gereden zonder dat we dat door hadden. We hebben hier dus maar een korte zwem pauze gedaan en zijn daarna naar het strandje gereden waar we wel heen wilden. Dit strandje heette AO Leuk en stond ook wel bekend om de kleine haaien die door je benen zwemmen.

We hebben hier een snorkel gehuurd en zijn het water in gedoken. We hadden ook nog een hele brood mee en konden we dus makkelijk aan de vissen voeren. Wanneer je er een stukje brood in gooide kwamen er wel honderd vissen op af in alle soorten en maten. En toen dook er plotseling ook een kleine zwarte vin op tussen de andere vissen. Er zwommen in die school van honderd vissen dus ook 2 kleine haaitjes. Super gaaf om te zien zo, terwijl je maar op heup hoogte in het water stond. Van 1 plak brood maakte ik een bolletje en hield het in mijn hand. Ik was vergeten dat ik het in mijn hand was op den duur toen we een hele school vissen om mijn afzwommen. Ik schrok aardig en liet de brood los, ze moeten mij natuurlijk niet hebben alleen het brood. Dat je er prachtig kon snorkelen bleek wel gelijk. Je kwam vissen tegen waar je nog nooit van gehoord had en het water was nog helderder dan zwembad water.

Rond 4uur zijn we terug gereden, want Nick had om half 5 een afspraak om te beginnen met zijn duik cursus van 3.5 dag. Alleen Nick wist het op dat moment zeker dat hij het wilde doen. De rest twijfelde al een paar dagen. Maar ik weet niet hoe Nick het voor me kaar kreeg, maar uiteindelijk wilde iedereen behalve Melinda en Albina de duik cursus doen van 3.5 dag. Voor 200 euro krijg je 4 duiken je brevet en je theorie was je nodig hebt. Nadat je alles gehaald hebt ben je duiker open water tot 18 meter. Onze instructeur was Claus, dit was een Duitser die op Koh Tao woont en dus ook werkt. Hij begeleidde ons elke dag en wanneer we ergens tegen aanliepen konden we bij hem zijn. De avond begon heel saai eigelijk, we moesten 2 hoofdstukken theorie kijken op de tv. Je viel eigenlijk eerder in slaap dan dat je echt opliet. Je moest per hoofdstuk een aantal vragen maken en die keek je dan later samen na. Na de filmpjes konden we terug naar de nu bungalow en zijn we wat gaan eten met ons 6en aan het strand op een zitzak.